Reisverslag dag 15 – de zwaarste wandeldag

Posted by on November 16, 2012

Nu weet ik het zeker, honden en geiten zijn nachtdieren. Een groot deel van de nacht waren ze naar elkaar aan het blaffen en blaten. En om 5 uur kwam de lokroep van de moskee. Dus wel beetje brak. Verder nog een beetje misselijk gevoel, helaas geen beste start voor de dag welke als zwaarste wordt beschouwd.

Na het ontbijt beginnen we aan de klim. Dit is een steile jongen naar de top. We worden getracteerd op een mooie belevenis. enkele honderder adelaars hebben zich eigendom gemaakt van het gebied. Schijnbaar zijn ze op doorreis. Heel bijzonder dus, want deze dieren leven normaal redelijk solo. Ook de gids had zo iets nog niet eerder gezien.

Vele opnames later vertrokken we verder naar de pas. Na veel gepuf bereiken we deze, welke op circa 2300m is gelegen. Een mooi uitzicht aan beide kanten wordt getoont. Gelukkig is het deze dag ook blauwe hemel en een lekkere temperatuur. Dus ook weer in korte broek en t-shirt dus. Aan de andere kant van de pas dalen we langs een weg naar beneden, waar er een lunch locatie is gemaakt op een weide langs de weg. Vele schapen en geiten zijn hier aan het grazen. Een hond ligt boven op een heuvel, de kudde te bewaken. Er komt een helicopter over, en de beesten zijn er niet van gecharmeerd, dus vluchten met z’n allen het dal in. Een duidelijk balende schaapsherder laat z’n ongenoegen blijken. De hond sjokt achter de kudde aan in de hoop om er nog een paar terug te krijgen.

M’n misselijkheid zet zich verder door het lichaam, dus waarschijnlijk een virusje opgelopen of zo. Normaal geen probleem, maar als je een wandeltocht hebt toch even wat minder helaas. Ook hier is er weer een mooie pallet aan kleuren in het landschap. De rode/gele/groene kleuren van de rotsen en de uit de kluiten gewassen bonsai boompjes maken een leuke verschijning. langs enkele dorpjes gaan we verder naar beneden. Overal zien we appels liggen, zowel in kistjes als rotte op de grond. We krijgen deze vaak als toetje. Op zich lekker appels. maar deze zijn melig genoeg om er een brood van te bakken helaas. Jammer dat ze niet de type appels hebben die we in nederland hebben.

Omdat het vandaag de islamitische nieuwjaarsdag is, zijn de meeste winkeltjes dicht. Hierdoor helaas geen tijd voor een t-break of zo. We trekken door het dal verder naar onze overnachting. onderweg komen we diverse kinderen tegen. Normaal geven toeristen wel eens het een en ander. Nou weten we wel dat je ze geen geld en snoep moet geven. Maar volgens onze gids moeten we ze helemaal niets geven. Anders gaan leer je ze dat ze dingen voor niets krijgen. Dus de toeristen moeten ook een beetje worden opgevoed.

We bereiken de gite. Dit is een overnachtingsplaats waar we kamers hebben en een gezamelijke ruimte. Er is ook een hamam. Deze is niet helemaal te vergelijken met eentje in de nederlandse sauna complexen. Deze is een betegelde ruimte van 2x2x2meter. In de hoek is er een warme en koude kraan. Het warme water wordt door hout verwarmt. Op de grond staan een paar krukjes van 10cm hoog, en onder de kraan staat een emmer en er zit een klein emmertje in om het warme water over over je heen te gieten. Het eerste deel van de groep had pech, want die hadden lauw water, maar ik had meer geluk. Het was lekker warm, en dat was best lekker na een paar dagen alleen deo. Dus we waren allemaal fris en fruitig, en konden ons weer onder de mensen begeven. De gezamelijke ruimte was een soort lange pijpenla met banken aan de zijkanten. Alles heel netjes en nieuw. Alleen afgezien van de hamam is er niets verwarmt. Dus helaas best wel fris, maar een paar extra laagjes, en warme gedachtes is we redden ons prima. Ik krijg wat stevigere medicatie om mn darmen tot rust te krijgen, en na een paar uurtjes voel ik me al beter dan de rest van de dag.

One Response to Reisverslag dag 15 – de zwaarste wandeldag

1. Lidy

Wat zal die warme plens voor jou een heerlijkheid zijn geweest!