Reisverslag dag 19 – mediterane marokko en boomgeiten

Posted by on November 20, 2012

Om 7:30 het ontbijt, vandaag vertrekken we naar de volgende bestemming. We rijden langs het verblijf waar president miterant soms verblijft. Zijn voorouders komen namelijk uit deze stadt. Gisteren kwam ik ook in een winkeltje waar de verkoper ook met hem op de foto stond. Dus die franse connectie is er nog steeds. Het landschap verandert langzaam van een vlakte met bomen naar licht glooied. Ook veranderen van type weg, we gaan nu weer terug naar de peage. iets wat we al weer 1 1/2 week niet meer hadden gezien. De B-wegen zijn op zich niet zo slecht, maar een beetje uitgestrekt asvalt is soms ook wel prettig.

Onze eerste bestemming van vandaag is Agadir. Deze kustplaats is rond 1960 geraakt door een stevige aardbeving. hierdoor zijn vele mensen overleden, en zijn bijna alle gebouwen met de grond gelijk gemaakt. Het gevolg hiervan is dat er veel nieuwbouw is. De stadt doet erg denken aan een franse kust plaatsje. Veel strakke gebouwen, breede prommenade , en restaurantjes uitkijkend naa de zee. Persoonlijk vind ik dit altijd wel een fijne omgeving. Doet me denken oude vakanties. Ook zijn hier veel oude westerse toeristen om te overwinteren. De meeste reisgenoten vind deze vorm van badplaats iets minder, en verkiezen meer een oude medina. Ach ieder zo z’n meug.

We zetten onze reis door lags de kust naar het noorden. Het gebied dat we passeren is een golfsurfers locatie en er zijn mooie hoge golven. Het is een mooie bochtige weg langs de rotsen. Een glimlach komt op het gezicht van de cahuffeur en de snelheid klim gestaag. Onderweg zien we toch nog een paar geiten in de boom. Even een snelle foto, en we vliegen verder. Onderweg komen we langs een dorp waar veel bananeden orden geteeld en verkocht. Zelf had ik nog geen zin in deze tropische weduwe troost, maar enkele andere kopen toch nog een paar trosjes voor ongeveer 0,80 euro/kg.

De snelheid gaat ineens omlaag, en de rit wordt aangenamer. Een stukje verderop zit een agent geduldig te wachten met een lasergun in zijn hand. Misschien zouden ze deze controlles eens vaker moeten uitvoeren.

We stoppen bij een cooperatie waar ze argan olie maken. Dit is de olie welke uit de amandel wordt gehaald welke de geiten zo lekker vinden. De amandel wordt gebroken en wordt gemalen tot een soort pasta. Je kan ze ook eten maar dit is iets minder, het voornaamste doel is de cosmetische industrie. Alleen vond ik deze locatie wel erg voor de toeristen gemaakt. Er was een soort verhoging waar ze de bereiding deden, en de dames zagen er niet echt uit alsof ze dit werk hele dagen deden. De cosmetische producten waren in mooie witte potjes en prijzen waren ook in euro’s aangegeven. Tja misschien ben ik iets te kritisch met dit soort dingen, maar de dames vonden het geweldig.

We rijden vrolijk verder over de wegen. De bochten en het rijgedrag worden rustiger, en de meeste beginnen in slaap te sukkelen. Richting 3-en komen we aan in Essaouira. Het is een vestingstadje wat autovrij is, dus het laatste stuk gaat met de benenwagen. Het hotel in in een soort sjieke koloniaase stijl. Erg mooi. De kamer is zo een 2.5×2.5m en het toilet en douche is gezamelijk. Dus dat kan nog leuk worden met de timing sochtends. 🙂 Ondertussen had iedereen wel stevig honger gekregen dus het werd wel tijd voor de lunch. We liepen door het stadje zodat we meten wisten waar alles een beetje was. Onderweg werd ik al binnen enkele minuten aangesproken of ik hash wilde. Wat voor een uitstraling heb ik toch? We liepen ook langs de massage salon waar we eerder een prijslijst van hadden ontvangen. Maar ik vond deze prijzen niet voldoende afwijken van de nederlandse om het aanlokkelijk te maken. We stoppen ook nog bij een shop waar ze zilveren sieraden maken. En we hadden enorm geluk vandaag want we kregen wel 10% korting vandaag van de verkopers. En verder kon je niet onderhandelen maar wel met visa en mastercard betalen. Na even wat prijsjes te hebben bekeken zag ik al snel dat we bij het vorige dorpje ongeveer de helft kwijt waren. Maar dit scheen dan ook heel echt zilver te zijn. hmm jaja. iig, tijd om een stukje te knagen. Langs de boulevar was er een aardig visrestaurant, dus mooie gelegenheid om een goed te bunkeren. Gezien het tijdstip zat dit meteen een avondmaaltje worden.

Dit plaatsje is echt geweldig. Lekker rustig en chill, rond de 20 graden en een zacht briesje. Verder was de lucht een beetje licht mistig wat er mooi was om te zien.

Even later op een terrasje zagen we dat dit voornamelijk een surf-dudes en kunstenaars plaatsje was. Vol met een bonte verzameling van mensen dus. Ook zag je hier iets minder gesluierde vrouwen. De zon liet zich in de zee zakken en het kippenvel gaf aan dat het tijd was om naar binnen te gaan. Ik had al enkele dagen m’n blog niet kunnen bijwerken, en hier was wifi, dus mooie gelegenheid om dit even mooi te doen.

Ik had al enkele dagen een rauwe keel, en had ehm genegeerd, maar nu belande ik toch echt in de volgende fase. niesen en snotteren dus. Maar ik niet alleen, want met ons gezelschap waren een mooi orkest van blaazers. Dus dat werd voor mij iig niet meer stappen vandaag, maar een paar apc’s, een fles rum voor de keelontsmetting, en een fles water tegen het vocht verlies. Ik verwacht dat ik deze keer de stadsmuren wel kan laten trillen vanacht 🙂

One Response to Reisverslag dag 19 – mediterane marokko en boomgeiten

1. Gabrielle

Zo te hoen heb je nu dus toch het echt vakantie (verkouden) gevoel….. Hihi